Om oss

Bakom MySecondEar står ett starkt team av audiologer och innovatörer som har gjort det till sitt uppdrag att skaka om hörselhjälpmedelsmarknaden och åstadkomma bestående positiva förändringar. Vi anser att utmärkt hörsel ska vara tillgänglig för alla. Vi arbetar varje dag för att göra detta möjligt.

Vår medgrundare och VD Niklas Spichalsky har själv burit hörapparater i över 20 år och kände därför alltför väl till svårigheterna med att köpa hörapparater.

Från en hög grad av oöverskådlighet på marknaden, till bristande flexibilitet och helt överdrivna priser.

För att motverka alla dessa problem grundade han MySecondEar tillsammans med Julian Stechert. Med hjälp av sitt team av akustiker, mästerakustiker och hörselrådgivare är de två nu verkställande direktörer för en av de snabbast växande akustikerna i Tyskland.

Ja! Företaget är registrerat hos biha - Federal Guild of Hearing Aid Acousticians - som är paraplyorganisation för hörselakustikerbranschen i Tyskland. Den som är registrerad där har inte bara avtal med alla lagstadgade försäkringskassor i Tyskland, utan åtnjuter också en hög status hos de privata försäkringskassorna och hörapparattillverkarna själva. Som din nya akustiker står vi till tjänst som kontaktperson för dig i alla frågor som rör hörapparater och hörselnedsättning.

Förfarande för köp av hörapparat

Det är möjligt! Det här är de steg du tar tillsammans med oss:

1. Du begär en offert för din önskade hörapparat.

2. Din personliga audionom eller hörselrådgivare kontaktar dig för att klargöra eventuella kvarstående frågor. Du är också välkommen att kontakta oss direkt på +49 30 30 3080 6040 (Tyskland), +43 720 816056 (Österrike) eller +41 43508 46 42 (Schweiz).

3. Du skickar först din personliga audionom eller hörselrådgivare det aktuella receptet från din ÖNH-läkare med ett hörseltest på via e-post.

4. När du ger "OK" skapar din audionom eller hörselrådgivare en individuell beställning för dig och skickar dig den lämpliga beställningslänken via e-post.

5. När du har tittat på allt kan du initiera beställningen själv eller alternativt göra det tillsammans med din hörselrådgivare.

6. Nu är dina hörapparater gjorda färdiga för leverans. Baserat på ditt hörseltest förinställs apparaterna och skickas hem till dig med posten.

7. Efter att ha fått hörapparaterna sker sedan fjärranpassningen med din personliga kontaktperson från vår akustikavdelning. Förfarandet för fjärranpassningen kommer att meddelas dig i detalj i förväg.

Så du kan se att det är allt annat än komplicerat att köpa online på distans hos MySecondEar och att det till och med är extremt bekvämt! Om du vill reglera ditt hörapparatköp med din lagstadgade sjukförsäkring är det nödvändigt med minst en tid för godkännande i en av våra specialbutiker. Det bästa är att ta det första steget och göra en icke-bindande förfrågan! Vi ser fram emot att höra av dig!

Sänd en icke-bindande förfrågan nu >>

Allt du behöver för att få igång hörapparaterna. Specifikt är detta:

  • Den önskade hörapparaten
  • En laddningsstation eller ett paket batterier (60 st.
  • Ex-hörapparater
  • Färger i olika storlekar och former
  • Hörapparatfilter
  • Ett rengöringsset
  • Ett hörapparatfodral

Allt detta ingår gratis, dvs. ingår redan i hörselhjälpmedelspriser. Dessutom har du rätt till sex års gratis justeringar!

Är du intresserad av en hörapparat? Skicka oss en förfrågan utan förpliktelse nu!

Sänd en icke-bindande förfrågan nu >>

Ja! Den process som beskrivs ovan är bara ett sätt, vi tar gärna emot dig i en av våra specialbutiker. Du hittar oss i Berlin Schöneberg (Regensburger Str. 5, 10777 Berlin), i Dortmund (Olpe 29, 44135 Dortmund) eller i Hamburg (Überseeboulevard 2, 20457 Hamburg).

Ringa oss för att boka tid på +49 30 30 3080 6040 (Tyskland), +43 720 816056 (Österrike) eller +41 43508 46 42 (Schweiz) eller skriv ett mejl till hallo@mysecondear.de. Vid köp kan du också betala på plats med kort.

Priser och betalning

Samt sett beror det på att MySecondEar är effektiv och digitalt inriktad.

På marknaden för hörapparater har ingenting förändrats på alldeles för länge. Ett fåtal företag dominerar marknaden och därmed priserna. MySecondEar motverkar detta genom att fokusera på moderna, effektiva lösningar:

Optimerade processer

Vårt team har stor kunskap och erfarenhet av kundtjänst på nätet och naturligtvis i våra specialbutiker. Vi anpassar dina hörapparater på distans, på ett flexibelt sätt och oavsett var du befinner dig.

Ingen överdriven marknadsföring

Vår reklam sker främst på internet och online. Detta gör att vi kan rikta vår marknadsföring mer effektivt och har stora besparingar. Vi annonserar inte i TV eller radio.

Ingen dyra varumärkesambassadörer

Vi vill guida dig till god hörsel och behöver inte skådespelare eller presentatörer på kontrakt. Dessa bär ofta inte själva hörapparater och är kostsamma.

Vi skickar enormala besparingar direkt vidare till dig! För som hörapparatanvändare och grundare av MySecondEar är Niklas Spichalsky övertygad om att god hörsel äntligen ska vara överkomlig och inte längre en lyx!

Definition och omfattning av den fasta reparationsavgiften: Den fasta reparationsavgiften är en engångsbetalning som görs av lagstadgade sjukförsäkringsbolag för den 6-åriga tjänsten. För grundläggande hörapparater (utan ytterligare betalning från dig) täcks alla reparationskostnader under denna period. Den fasta reparationsavgiften täcker inte hörapparater av högre kvalitet som köptes med en extra betalning. Eventuella ytterligare reparationskostnader som uppstår till följd av hörapparater av högre kvalitet kommer att faktureras. Detta innebär att du får den bästa servicen och kan lita på dina hörapparater!

Kostnadstäckning för hörapparater av högre kvalitet: För hörapparater av högre kvalitet som omfattas av egenavgift täcker sjukförsäkringsbolaget ett fast belopp av reparationskostnaderna genom den fasta reparationsavgiften. Ytterligare kostnader, i synnerhet reparationskostnader på grund av bättre utrustning eller utbyte av förbrukningsvaror, måste bäras av den försäkrade personen själv.

Service och rekommendationer för nya inköp: Sjukförsäkringsbolagens fasta serviceavgift, som varierar mellan 120 euro och 154,70 euro, täcker även underhålls- och reparationsarbete. I slutet av den sexåriga perioden rekommenderas ofta ett nytt köp, särskilt om reparationskostnaderna överstiger det nya köpet. Regelbundet underhåll och skötsel samt konsultation med en hörapparatakustiker i händelse av en reparation är avgörande för hörapparatens livslängd.

Betalningsalternativ och skydd

Vi erbjuder en mängd olika betalningsmetoder för din bekvämlighet:

  • PayPal (med köparskydd)
  • Klarna
  • banköverföring
  • Amazon Pay
  • kreditkort

Som en person med lagstadgad sjukförsäkring i Tyskland betalar du bara din individuella egenavgift. När du betalar med PayPal drar du nytta av köparskydd, vilket ger dig ytterligare säkerhet. Om oväntade problem uppstår kan du kontakta PayPal direkt och inte ta någon risk.

Hälso- och sjukvårdsförsäkring

Ja! Som registrerad akustiker i biha, Federal Guild of Hearing Aid Acousticians, har vi avtal med alla tyska lagstadgade sjukförsäkringsbolag. Du betalar alltså bara mellanskillnaden minskad med subventionen (din egenavgift) och vi sköter handläggningen med ditt sjukförsäkringsbolag.

Om du har en privat försäkring skickar du helt enkelt in fakturan själv och får tillbaka din individuella subvention.

Det beror bland annat på vilket sjukförsäkringsbolag du är försäkrad hos. För att få veta mer om detta är det bäst att kontakta din personliga hörselrådgivare direkt eller ringa oss på +4143 5084 642 (Schweiz) eller +43 720 816 056 (Österrike) eller +4930 311 939 65 (Tyskland) om du ännu inte har haft någon kontakt med oss.

Frakt och returer

Vi skickar hörapparater inom Tyskland, Österrike, Schweiz och generellt inom Europa.

För frakt utanför Europa är det bäst att ringa oss på +49 30 30 3080 6040 (Tyskland), +43 720 816056 (Österrike), +41 43508 46 42 (Schweiz) eller skriva till oss på service@mysecondear.de.

Försändelsen är också kostnadsfri för dina nya hörapparater. Vi tar även hand om tullarna. Så för våra kunder från Schweiz gäller också de priser som anges på webbplatsen, helt utan dolda kostnader.

.

Hörapparater skickas kostnadsfritt till dig inom Europa. Hörselhjälpmedelstillbehör och batterier är också fria från fraktkostnader om ordervärdet är minst 49 euro (99 euro utanför Tyskland och 149 euro i Schweiz). Under ett ordervärde på 49 € gäller fraktkostnader på 4,90 € (9,90 € utanför Tyskland och 29,90 € utanför EU).

Inom EU skickar vi paket med vår fraktpartner DHL. Så snart vårt paket har överlämnats till vår partner får du en fraktbekräftelse från oss via e-post. I e-postmeddelandet hittar du ditt sändningsnummer (ID) och en länk med vilken du kan spåra beställningen.

Här kan du gå till sändningsspårningen från DHL >>

.

Rätt till återvändande

Ja!

Under normala testfaser kommer du att få testapparater från din akustiker. Dessa testenheter är därför inte de slutliga enheterna som du slutligen köper. Hos oss är det lite annorlunda.

Du får den slutliga enheten direkt från oss, men du har en 30-dagars feelgood-garanti. Så om du inom denna tid märker att apparaten inte passar dig eller om du skulle ändra dig, kan du ångra köpet utan kostnad och få full återbetalning.

Men vi är övertygade om att du inte kommer att ångra ditt köp. Detta framgår också av våra många positiva kundomdömen. Till exempel på TrustedShops.

Garanti och försäkring

Alla hörapparater från Oticon, Starkey, ReSound och Phonak levereras med fem års garanti på enheten och batteriet. Alla andra tillverkare erbjuder två års garanti.

Tillbehör levereras med ett års garanti och reservdelar som till exempel öronproppar garanteras i sex månader.

Våra hörapparater är täckta mot material- och tillverkningsfel från och med leveranstidpunkten. Observera att skador som orsakats av felaktig hantering eller reparationer av obehöriga personer inte täcks av garantin.

Ja, vi erbjuder också ett försäkringsalternativ för dina hörapparater. Vi arbetar med vår partner Alteos, som är en del av AXA-koncernen. Där kan du teckna en försäkring för dina hörapparater för att skydda dig mot förlust, stöld och mer. För mer information och för att teckna en försäkring, besök Alteos Hörgeräte Versicherung.

Garantier/försäkringar

Alla hörapparater har som standard två års garanti.

Utantagen är Phonak (sedan 01.01. 2022), Oticon (sedan 06.04.2022), Starkey (sedan 01.05.2022) och ReSound (sedan 01.06.2022). Här har alla enheter en femårig garanti på själva enheten och även en femårig garanti på det uppladdningsbara batteriet som ingår i priset.

Accessoarer har en fast ettårig garanti.

Reservdelar (t.ex. ex-hörselskadade) har en sexmånaders garanti.

Ja. För en engångsavgift på 99 euro per öra kan du lägga till en garantiförlängning på fyra år. Hos vissa tillverkare är standardgarantin redan fem år. Du kan få mer information om den här en fråga ovan.

De hörapparater som erbjuds har en garanti på material och utförande från och med leveranstillfället. Denna garanti täcker defekter i utförande och material i själva hörapparaten, men inte tillbehör som batterier, slangar, högtalare, öronstycken, vaxskydd etc..... Problem som orsakas av felaktig användning, felaktig hantering eller reparationer av obehöriga personer omfattas inte av garantin eller kan leda till att den går förlorad.

.

Reparationer

Om ett garantiärende skulle uppstå tar vi naturligtvis hand om det utan kostnad. Vi skickar dig en ersättningsenhet utan kostnad.

2 Du får en fraktetikett från oss för att skicka din enhet som behöver repareras, naturligtvis utan kostnad.

3. Vi tar hand om hanteringen och reparationen.

4. Vi byter ut enheten.

Även efter garantin finns vi alltid tillgängliga för reparationer som din akustiker.

Om du ska sköta reparationen via en av våra specialbutiker är stegen följande:

1. Du bokar en tid hos oss för att få dina hörapparater reparerade.

2. Om vi inte kan sköta reparationen direkt i specialistbutiken ger vi dig en lånehörapparat medan din hörapparat repareras.

3. Vi tar hand om behandlingen och reparationen.

4. Ett nytt byte utförs.

.

När garantiperioden på två eller fyra år är slut betalar du följande priser per hörapparat för eventuella nödvändiga reparationer:

Batteribyte = 49,00 €

Små reparationer = 59,00 €

Stora reparationer = 149,00 €

Små reparationer avser främst optiska fel. Större reparationer är däremot nödvändiga för tekniskt komplicerade defekter. Ett exempel på detta är en defekt processor

.

Vi ser fram emot att välkomna dig till en av våra specialbutiker! Du kan enkelt boka en tid via e-post på hallo@mysecondear.de eller via telefon på 030 31193965.

Kundtjänst

Varsågod att ringa oss på
+49 (0) 30 303080 6040.

Kontakt via e-post

Följ gärna att skriva till oss på service@mysecondear.de